Jaarverslag 2018

Lees onze resultaten uit 2018 in vogelvlucht.

Een Oegandese vrouw vertelde ons enthousiast over de tientallen bevallingshutten die zij heeft opgezet. Officieel zijn vrouwen er verplicht om in een ziekenhuis te bevallen, maar dat is voor het afgelegen gebied waar zij woont een dode letter. Hoogzwangere vrouwen konden nergens heen. Tot het moment dat een training verloskunde werd opgezet en deze vrouw ontdekte dat ze een uitzonderlijk talent heeft voor het begeleiden van bevallingen.

We zien een groeiende en hoopvolle beweging van mensen die samen willen opstaan uit armoede en onrecht.

Later vroegen we aan de voorganger of het de kerk lukt om de allerarmsten te bereiken. ‘Weet je nog die vrouw die werkt als verloskundige?’ vroeg hij. ‘Zij heeft geen enkele scholing gehad. Ik houd al haar administratie bij. Maar het Umoja-programma* van de kerk heeft haar ogen geopend voor wat ze wel kan.’

Dit is typisch Tear. Mensen helpen om op een andere manier naar hun eigen mogelijkheden te kijken. Als deze vrouw zichzelf alleen had gezien als ongeletterd en ongeschoold, was haar leven waarschijnlijk hetzelfde gebleven. Nu straalde ze. En de hele gemeenschap profi teert van haar ontwikkeling mee. We zijn dankbaar voor 2018. We werden enorm bemoedigd door de grote aantallen mensen die gul gaven voor ons werk, The Justice Conference bezochten, de Veertigdagenkalender lazen en/of betrokken waren bij de Resister-campagne.

Download hieronder ons jaarverslag 2018.

Jaarverslag 2018 (9.8 MB)