Alternatief onderwijs voor kinderen van zestien basisscholen in A’dam

Blog | 17-12-2019Herman Bouma

Vanwege het grote tekort aan leraren sloten zestien Amsterdamse basisscholen in december een week lang hun deuren. Uit solidariteit met de leerlingen en met de basisscholen boden verschillende ouders aan een aantal uur les te geven. Ook Tear-collega Herman Bouma besloot mee te helpen. En ontdekte dat onderwijs voor je kinderen of iedere dag brood op de plank helemaal niet zo vanzelfsprekend is.

'Het sluiten van de scholen was een drastische maatregel. De protestactie had als doel om aandacht te vragen voor het gigantische probleem dat aan het ontstaan is. Juist scholen in de wijken met de meeste kansarme kinderen, hebben de meeste moeite met het vinden van geschikte leerkrachten. De actie leverde op waar het om had gevraagd: veel aandacht voor het probleem vanuit de media en de politiek. Voor de 5400 leerlingen uit Amsterdam Nieuw-West betekende het echter dat ze een week school misliepen, terwijl juist daar de kern van het probleem ligt. Deze kinderen hebben onderwijs hard nodig voor hun kansen in de toekomst. Daarom wilde ik ook meehelpen aan de alternatieve lesprogramma’s die deze week werden verzorgd.

Op mijn vraag wie er geen ontbijt had gehad, gingen een stuk of zes handen omhoog.

Onderwijs vanuit alle hoeken

Zo stond ik dus ineens een ochtend voor een groep basisschoolleerlingen. Ik had een les voorbereid over de missie van Tear; over mensen helpen om zelf op te staan uit armoede en onrecht. Mijn les ging over armoede ver weg en dichtbij. We begonnen met een labeltjescheck. We maakten een lijst met alle landen waar onze kleding vandaan kwam: China, Pakistan, Bangladesh en Thailand. Vervolgens bekeken we een kaart met wereldwijde cijfers over armoede en kinderarbeid. 

Zichtbare armoede in Nederland

Naast de wereldwijde armoede, spraken we over armoede in Nederland. Wellicht is dat voor veel Nederlandse kinderen een abstract thema, maar voor deze Amsterdamse kinderen allesbehalve. Na een half uur vroeg één van de kinderen of hij een mandarijn mocht uit de mand voorin de klas. Ik vroeg of hij had ontbeten. Dat bleek niet het geval. Ik vroeg wie er nog meer geen ontbijt had gehad. Een stuk of zes handen gingen omhoog. Ik schrok hier eerlijk gezegd best van. Met een achterstand beginnen wordt zo wel heel concreet.

Het maakt eigenlijk niet uit of je arm bent of rijk. Je hebt je leven gekregen en dat is een mooi geschenk. Je leven is niet minder als je arm bent.

Tijdens een van de discussies zei een jongen van een jaar of tien: ‘Het maakt eigenlijk niet uit of je arm bent of rijk. Je hebt je leven gekregen en dat is een heel mooi geschenk. Je leven is niet minder als je arm bent.’ Ik besefte dat de jongen uit ervaring sprak.

Ook merkte ik dat lesgeven heel zwaar werk is. Hoe groter de klassen, hoe intensiever het werk. En het wordt nog ingewikkelder als er kinderen bijzitten die niet hebben ontbeten, of voor wie thuis geen veilige of gezellige plek is. Aan het einde van de middag had ik hoofdpijn en dubbel respect voor al die leerkrachten die er wel staan voor mijn kinderen. Sommige dingen lijken misschien vanzelfsprekend in Nederland, zoals onderwijs voor je kinderen of iedere dag brood op de plank. Het lijkt misschien vanzelfsprekend, maar dat is het niet.'

Coronacrisis 2020: toen de kerk zich opnieuw uitvond

Verhaal | 04-04-2020 | Harry van Wieren
Kunnen we ons ook opnieuw uitvinden wat het brengen van de cruciale boodschap van de kerk betreft?
Tear doet mee aan #Nietalleen

Tear doet mee aan #Nietalleen

Verhaal | 25-03-2020 | Tear
Tear doet mee aan de actie #nietalleen. Kun jij hulp bieden? Heb jij hulp nodig? Lees dan verder.
Individualisme bestrijden in Oeganda

Individualisme bestrijden? Zo doen ze dat in Oeganda

Verhaal | 02-03-2020 | Maartje de Groot
Individualisme bestrijden? Leer hoe mensen in Oeganda hiermee omgaan.

Geen deadline, maar al ontdekkend op pad

Verhaal | 06-01-2020 | Tear
Hoe sta je als gemeente met beide benen in de buurt? Pauline ter Horst leerde hoe je als kerk en christen met eigen talenten veel kan betekenen in de buurt.

Alternatief onderwijs voor kinderen van zestien basisscholen in A’dam

Blog | 17-12-2019 | Herman Bouma
Herman Bouwma, programmamedewerker bij Umoja, gaf les aan kansarme kinderen in Amsterdam in verband met de protestacties.
Moses Alagbe

Moses Alagbe: ‘Onze opdracht is om mensen in de buurt te dienen’

Verhaal | 19-06-2019 | Annemarie van den Berg
'Het gaat Jezus om ons leven en dat omvat alles', vindt Moses Alagbe. Zo richt hij zijn leven in.