De vraag van: Rick Jansen

Armoede is ook in Nederland een probleem, alleen is het hier niet levensbedreigend. In veel landen is het programma Umoja of CCMP een succes: mensen leren om te kijken naar hun bronnen en hun perspectief daarop verandert, waardoor zij met de gemeenschap zelf op kunnen staan uit armoede.  Het succes lijkt te maken te hebben met een sterke kerk die geworteld is in de wijk of het dorp (de community) en een zwakkere overheid die soms niet te vertrouwen is. In Nederland is de situatie bijna omgekeerd: we hebben een sterke overheid die door de meerderheid van de inwoners vertrouwd wordt en een kerk die in de samenleving gemarginaliseerd is en die door een groot deel van de mensen wordt gewantrouwd. De overheid komt met armoedeplannen en de kerk lijkt alleen nog bezig met het geestelijke (spirituele) aspect van het leven. Hoe denk jij dat we de principes van  Umoja/CCMP in de Nederlandse context kunnen toepassen?

Het antwoord uit West-Afrika

We legde de vraag voor aan Dr. Francis W. Njoroge. Francis is een voorstaand pionier in het Church en Community Moblization Process (CCMP) in Afrika. Hij heeft vanuit jarenlange ervaring het eerste Umoja-materiaal voor Oost-Afrika ontwikkeld. Vanaf 1984 werkt Tearfund met hem samen en heeft hij honderden lokale kerken begeleid om op te staan en hun omgeving te gaan dienen. Francis werkt in een context waar de kerk vaak alle ruimte krijgt om initiatief te nemen naar de gemeenschap toe.

Dit is zijn antwoord op de vraag:

The calling of the church

It is a joy to see that the concept of IM is not foreign to the church in NL, because this is where the answer to your question all begins. The mission that the church is called to engage in, is to the total person. Because the Fall effects humanity total. That effect is what some have has referred to as the ‘total poverty’. This is perceived through four broken relationships: man’s relationship with God the Maker, man’s relationship with self (deep within himself), man’s relationship with the neighbor, and man’s relationship with the environment within which he lives. This poverty demonstrates itself in the lives of people in many ways, e.g. economically, emotionally, spiritually, and physically.

In her mission to humanity, the church must therefore address all the four aspects of this total poverty, and do this in the ‘total’ way that it demands. Because this is the calling of the church, she must engage this way even when nobody appreciates it (Mt 10:16), and in her understanding and commitment that she is God’s instrument for transformation of her community (Mat 5:13-16).

The church should…

  • analyse all the four aspects of poverty affecting people in their area.
  •  identify how each of them is affecting the people.
  •  determine action being taken to address each of these, and by whom. This will help to show what ‘poverty’ is being most ignored. The church will prioritize this as the best place to begin with.
  •  envision about itself and its immediate community - What would our community be like without this poverty (or, if this poverty was fully addressed)?
  •  determine the actions to begin, taking in order to address the poverty. One top-priority to consider is to begin building relations with the most immediate people to the church. This might be the toughest thing to do, in your NL context. Please take time to pray that the Lord will give you and the church guidance to do this, for human relationships matter significantly.
  • identify all the stakeholders that should be consulted  and engaged. These are the ones the church will build relations with first.
  • begin interacting with the stakeholders, by listening to them rather than ‘bringing the agenda’ and ‘telling’ them. This often being a reason the people resist the church.

Het antwoord uit Zuid-Azië

We hebben een van onze lokale partners in Zuid-Azië gevraagd om op de vraag te reageren. Om te zorgen dat zij hun werk kunnen blijven doen zijn de namen in dit artikel fictief.

Dr. Mira Nila is directeur van een organisatie die via de kerk werkt in de sloppenwijken in Zuid-Azië. Haar organisatie heeft de afgelopen decennia veel ervaring opgedaan in het trainen van kerken om zout en licht te zijn in hun omgeving. Ze werken aan traumacounseling, het herkennen en voorkomen van huiselijk geweld, mensenhandel, misbruik en allerlei andere thema's. In Zuid-Azië opereert de kerk vanuit de marge en ligt ze onder een vergrootglas.

Dit is haar antwoord op de vraag:

Working meaningfully with Local Churches

Do not expect equal partnerships. Christian ministries are revenue model organizations. Everything is paid for and resources are made available for agendas, programs and operations. Churches are voluntary organizations that exist for public serving. They cannot assume any resources whether material or human. These limitations constrain their capacity and ability to function in a continuous sustainable manner.

Broad Principles:

  1. Create partnerships of collaboration which allows operations and resources from the Christian organization and strategically uses the brand and influence of the voluntary nature of the church. Function under their umbrella.
  2. Create partnerships at local governments for community services. Care for children, elderly, leisure, open the church facility for community engagements. Events that are faith neutral in its nature. Make the church facility and the people behind it (comes out of church partnerships of Christian ministries) available to relate and serve local community needs. Deliberately stay out of religious posture or programming or rhetoric. Be inclusive, accepting of all sorts of people-none barred and leave the moral framework out.
  3. Crowd source at these events to understand human being and not human doingsRelate at their level and stages that they are in life through culture, art, debates that celebrates who they are-being in the world but not of it.
  4. Make church facilities multi user capable....as a week day library, venue for social and corporate events...build bridges for markets and local communities.
  5. Another meaningful engagement that we have found as an organization is that walking with individual families through crisis of mental health has helped us to build relationships and later helped us to impact their lives.

I want to end by saying that often our Savior mentality comes off as bigoted and wrong. Being compassionate, kind, available and willing to listen is just the beginning of a life-long relationship that we can have with the community around us resulting in being salt and light.

Wat is Church en Community Moblization Process (CCMP)?
CCMP is een manier van werken waarbij we kerken trainen - samen met de gemeenschap waartoe zij behoren - de problemen in die gemeenschap te inventariseren en aan te pakken. Daarbij maken kerk en gemeenschap ze zo veel mogelijk gebruik van de middelen die zij zelf al tot hun beschikking hebben. Zo wordt gewerkt aan de blijvende weerbaarheid van de gemeenschap. Want mensen moeten niet afhankelijk blijven van hulp van buitenaf.

Wat is Umoja?
Umoja NL is een proces waardoor de kerk zich meer bewust wordt van de aanwezigheid van Jezus en van haar plaats in de omgeving. Het doel is dat de deelnemers vanuit hun unieke plek en in ál hun relaties ‘kerk’ willen zijn in hun omgeving.