Ik werd laatst tijdens onze zondagse eredienst tot tranen geroerd, toen een gastspreker vertelde over haar persoonlijke geloofsreis. Ze deelde de uitdagingen waarmee ze opgroeide met ons en hoe onze genadige God die uitdagingen gebruikte om haar geloof op te bouwen. 

Op dat moment stond haar vader op van tafel en ging weg

Jeugdherinnering 

Het deel van haar verhaal dat mijn hart diepst raakte, was wat ze meemaakte op zevenjarige leeftijd. Ze vertelde dat haar familie in die jaren erg arm was, omdat haar ouders niet genoeg verdienden om in de behoeften van het gezin te voorzien. Op een avond had haar moeder gekookt en bracht ze het eten naar de tafel. Ze zei er meteen bij dat dat het niet genoeg was voor hen allemaal, maar dat ze het er maar mee moesten doen. 

Op dat moment stond de vader van onze gastspreker op van tafel en ging weg, zodat de rest van het gezin wél genoeg te eten zou hebben.

Afbeelding
Moses Alagbe voor de deur van zijn kerk in Amsterdam
Moses voor 'zijn' kerk in Amsterdam

Over Moses Alagbe

Tearfund-ambassadeur en dominee Moses Alagbe werd geboren in Nigeria, maar is een echte wereldburger. Hij studeerde in India, de VS en Nederland en werkte tot 1990 als onderwijzer. Inmiddels is hij alweer geruime tijd voorganger van het Maranatha Community & Transformation Centre in Amsterdam-Zuidoost.

Deze kerk is op dezelfde manier aanwezig in de wijk zoals de partner-kerken van Tearfund dat wereldwijd zijn: als onderdeel van de gemeenschap. Het MCTC biedt o.a. inloopspreekuur van een asiel-advocaat, schoolontbijt voor buurtkinderen, muziekles, tuinier-workshops en training voor jonge ondernemers. 

Liefde in actie 

Ik was diep geraakt door de actie van de vader. Het herinnerde me er aan wat onze Heer Jezus voor ons deed aan het kruis. Jezus offerde zijn leven op, zodat wij het leven kunnen hebben. Dit is liefde in actie. Het was zijn offer dat hoop gaf aan de wereld en leven aan hen die in Hem geloven.

Aan het kruis zien we hopeloosheid én hoop

Kruis als paradox 

Het kruis is een boodschap van liefde, opoffering en hoop. Het kruis is ook een paradox, een schijnbare tegenstelling. Aan het kruis zien we de dood, maar aan de andere kant van het kruis is het leven. Aan het kruis zien we pijn en verdriet, maar aan de andere kant van het kruis zien we vreugde en feest. Aan het kruis zien we het einde van het leven, maar aan de andere kant zien we het begin van een gloednieuw eeuwig leven. Aan het kruis zien we hopeloosheid, maar aan de andere kant hoop. 

Afbeelding
Spreker Moses Alagbe
Tearfund-spreker Moses Alagbe

Moses Alagbe als spreker uitnodigen in jouw kerk?

Wist je dat je Moses ook uit kunt nodigen om te komen spreken in jouw kerk of gemeente? Hij komt jullie graag uitdagen om de wereld dichtbij én ver weg een beetje mooier te maken. Moses neemt jouw kerk of gemeente mee in thema's als kerk zijn in de buurt, ecologische gerechtigheid en ontwikkelingssamenwerking.

Ontdek alle info over Moses en onze andere sprekers

We kunnen Jezus vasthouden; Hij is trouw en barmhartig

Niet opgeven 

Laten we bij het vieren van de dood en de opstanding van onze Heer Jezus niet vergeten dat er altijd hoop is. Er is altijd licht aan het einde van de tunnel. We hoeven niet op te geven. We kunnen Jezus vasthouden. Hij is trouw en barmhartig. Zijn liefde duurt voor altijd. Als Hij voor ons kan sterven, is er niets dat Hij volgens zijn woord niet voor ons kan doen. Daarom is er hoop. Het is ook een voorrecht om anderen lief te hebben, onszelf op te offeren en hoop te geven als we Jezus Christus volgen. 

Laten we dit goede nieuws de komende tijd verspreiden terwijl we ons leven delen en hoop geven aan de mensen dichtbij én ver weg. Want 'liefde in actie' kan ook zijn: je levensstijl aanpassen, zodat je helpt onrecht en ongelijkheid wereldwijd te doorbreken.

Afbeelding
Kerk & Community

Kerk & Community

Kerken vormen het hart van ons werk. In binnen- en buitenland werken we met de kerk om verschil te maken, omdat we geloven in de kracht van de kerk.
Afbeelding
Lokaal & Eigenaarschap

Lokaal & Eigenaarschap

In ons werk is eigenaarschap een belangrijke drijfveer. We sturen daarom zelf geen teams uit, maar werken altijd via lokale organisaties en kerken.
Gerelateerde content
Moses Algabe
Verhaal
Lees meer
19 juni 2019

Moses Alagbe: ‘Onze opdracht is om mensen in de buurt te dienen’

Moses Alagbe is sinds 2001 voorganger van het Maranatha Community Transformation Center (MCTC) in Amsterdam Zuidoost. Tijdens [...]
Lees meer
Pasen
Verhaal
Lees meer
4 April 2021

Paasoverdenking door Dorina Nauta

De veertigdagentijd zit erop. Vandaag vieren we het grote feest van Pasen. Het feest van de opstanding: Jezus heeft het goed [...]
Lees meer
Moses Alagbe, Tearfund ambassadeur
Blog
Lees meer
23 maart 2023

Op bezoek in Nigeria hoorde Moses steeds deze twee woorden

Onze ambassadeur Moses Alagbe werd getroffen door wat hij hoorde tijdens een recente trip naar zijn geboorteland Nigeria. [...]
Lees meer